Waarom podcasting onmisbaar is in jouw marketingcommunicatiemix
[PodcastTips Podcast - Aflevering 3] Podcasting wordt vaak gezien als een trendy toevoeging, maar vandaag ga ik je laten zien waarom het niet zomaar een extraatje is, maar een cruciaal onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Of je nu een bedrijfseigenaar bent, marketingmanager, of ondernemer, deze aflevering zal je laten zien waarom podcasting onmisbaar is voor je merk.
Bekijk en luister deze PodcastTips Podcast aflevering 4 hier
Terminologie kan soms verwarrend werken. Media is de verzamelnaam voor alle communicatiemiddelen die ingezet worden om informatie over te brengen. Je kiest als organisatie de media (ik leerde het nog als communicatiemix) die het beste bij de organisatie, strategie, boodschap en doelgroep passen. Vaak merk je dat hoe groter het communicatieteam, hoe meer aandacht er is voor meestal geschreven en audiovisuele media. Waarbij wat mij betreft nog té vaak het meest doeltreffende medium mist: podcasting.
Marketeers en hun strijd om aandacht
Marketeers zitten vast in een strijd om aandacht, en vaak gaat het daarbij om kortstondige interacties. Je schrijft een post en die is na een paar uur alweer verdwenen. Met podcasts kun je daarentegen langdurige, diepgaande relaties opbouwen. Mensen luisteren naar jou tijdens hun dagelijkse bezigheden — tijdens het rijden, sporten, of koken. Je krijgt letterlijk een plaats in hun routine.
5 voordelen van podcasting
Wat maakt podcasting anders? Ik beperk mij even tot 5 absolute voordelen die je niet wilt missen voor jouw merk.
Podcastvoordeel 1: autonomie
De media opereren vaak binnen kaders van hun doelgroep, kernwaarden en propositie. Logisch toch? Dan snap je ook dat redacteurs jouw persbericht doorvertalen binnen de kaders en richtlijnen (van de omroep, krant, platform) waar zij opereren. Weg regie over je boodschap. Een podcast is een audioshow waarin de aflevering van A-Z gepubliceerd wordt op jouw voorwaarden. Vraag je vervolgens aandacht bij de media voor je podcast; dan doet dit niets af aan de inhoud van de podcast.
Podcastvoordeel 2: tijd voor de diepere laag
Mensen zijn communicatiemachines en spraak is hun instrument. Audio sluit hier op aan en is zo uniek omdat geluid puur is en emoties oproept.
Radio is natuurlijk ook een audiokanaal maar toch weer zo anders dan podcasting. Radiostations en -programma’s zitten veelal aan formats vast, waarbinnen veelal de tijd ontbreekt om de diepere laag aan te raken (nachtshows uitgezonderd). Wil je de doelgroep ‘raken’ op die diepere laag, dan geeft podcasting (en het format dat je kiest) je de tijd en ruimte om die laag aan te raken.
Podcastvoordeel 3: anoniem
Mogelijke anonimiteit is een van de belangrijkste voordelen van podcasting. Met wat mij betreft (nu nog) een groots onbenut potentieel. Je hebt geen bedekkende balkjes over gezichten nodig, of vervaagde gestalten die alleen op die manier de wereld te woord durven staan.
Podcasting kan zó anoniem, dat je de geïnterviewde niet eens fysiek zou hoeven ontmoeten. Moet je nagaan hoeveel vrijheid dat geeft aan je gesprekspartner om het échte (en hele) verhaal te delen.
Podcastvoordeel 4: intieme setting
Uit ervaring weet ik dat een tv-ploeg die bij jou thuis komt, nogal een invasie is. Meestal staat er niet alleen een cameravrouw, maar ook een geluidsman én presentator én productie- én regie/ redactie-type in je woonkamer. Plus alle spullen die ze bij zich hebben.
Dit is moeilijk te negeren voor de geïnterviewde en laat diegene toch nét anders reageren dan wanneer er alleen een podcaster tegenover je zit. Eén persoon, een multitasker, is alles wat je nodig hebt. Hiermee is de setting van het gesprek veel intiemer ten opzichte van de audiovisuele ploeg die je nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Podcastvoordeel 5: minimale afleiding
Wat gebeurt er bij jou als je naar een interview kijkt in een oud huis, afbladderend behang, volle asbak met peuken en waarbij de geïnterviewde een blauw oog heeft? Mijn fantasie kan dit moeilijk negeren en maakt dat ik afdwaal en in mijn eigen verhaal verder ga. En daarnaast compleet de essentie mis van het desbetreffende gesprek. Bij podcasting neem je al deze ruis en visuele afleiding weg. Rust voor je brein en meer focus voor de productie zelf.
Podcastvoordeel 6 (bonus): lange termijn effect
Vooruit ik geef je nog één voordeel als bonus en het is niet niet de minste. Lange termijn effect: bijna de helft van de podcastluisteraars luistert podcasts van 6 maanden of ouder. En 31% zelfs ook naar 1 jaar of ouder. Dat betekent dat 4,5 of 2,8 miljoen Nederlanders niet meteen afhaken na publicatie. Maar jou zelfs over 5 jaar nog weten te vinden. Ikzelf…begin vaak bij aflevering 0
Luister jij vaak naar oudere afleveringen? Laat het mij weten in de reacties.
30 PodcastTips in 1x ontvangen?
Klik dan hier.
Volgende aflevering: 3 essentiële stappen waarmee jij je podcast start
Er van uitgaande dat jij nu NOG enthousiaster bent om een podcast te starten, neem ik je de volgende aflevering mee in datgene wat je nodig hebt om een podcast te starten. Tot dan!
Alle PodcastTips afleveringen op een rij