Er zijn al zoveel Podcasts, is het nog wel de moeite waard om een Podcast te starten? In dit blog en deze video laat ik je zien, waarom juist NU het juiste moment is om te starten met je podcast.
Tegenwoordig zijn er zoveel podcasts. Is de podcastmarkt niet al verzadigd? Je zou het zomaar kunnen denken, want het is best wel booming: het podcasten. Sinds een jaar of twee, drie lijken ze overal uit de grond te springen. Sinds Spotify ook voor podcasting ging openen, is het voor iedereen veel zichtbaarder aanwezig dan daarvoor.
Vergelijk het aantal met blogs wereldwijd
Maar als je kijkt naar hoeveel blogs er zijn in de wereld. En in Nederland lopen we in die zin echt een paar jaar achter op Amerika. Als je wereldwijd kijkt naar hoeveel blogs er zijn: 500 miljoen blogs! En er zijn 31 miljoen YouTube kanalen in de wereld. Dus dat zijn er al veel minder. En maar 2 miljoen podcasts.
Dus het is nu heel erg 'top of mind' en vooral als je erover na aan het denken bent, dan ga je het overal zien. Zo werkt het ook. Als je zwanger wilt worden zie je alleen maar zwangere vrouwen lopen, bij wijze van spreken. En als je een podcast wilt beginnen en je hebt daar oren naar, dan dan zie je het overal en dan denk je: "oh nee dat heeft geen zin meer". Maar feitelijk zijn er dus maar 2 miljoen ten opzichte van 500 miljoen blogs ter wereld. Nou dat is zo minimaal dus ja... er is ruimte. Nog lang niet verzadigd dus de postcastmarkt. .
Podcastmarkt is een jonge markt
En daarbij is het natuurlijk voor de lange termijn. Nu je het hebt over YouTube kanalen en blogs... hoe lang bestaat dat al? En hoe lang is het al een belangrijke marketing tool. We hebben gewoon nog een hele lange tijd om lekker te leren en te gaan podcasten. En juist daarin zit nog een voordeel want mijn blogs, mijn allereerste blogs op LinkedIn, worden bijna niet meer gelezen. Als het eenmaal onderin de la zit dan dan wordt dat er niet zo snel meer uitgetrokken. Tenzij je deze content natuurlijk zelf weer repurposed.
Podcasting heeft longtail luistereffect
Mijn podcast, mijn allereerste afleveringen uit 2019 van de Verschil-Makers Podcast, die worden nog wekelijks terug geluisterd. Omdat de luisteraars bij podcasts zich heel anders gedragen dan contentgebruikers. Als jij het nu meer wilt weten over podcasting en je komt op mijn podcastkanaal terecht. Dan ga je daar gewoon doorheen van... oké dit wil ik weten en dat wil ik weten. Je luistert de podcasthoofdstukken (-afleveringen) die relevant zijn voor jou op dat moment.
Consumptiegedrag podcasts verschilt met andere content
Dus het luistergedrag is heel anders, dan bijvoorbeeld consumptiegedrag van blogs en social media posts, en daardoor heel erg lange termijn uitgespreid. Het heeft een zogenaamd 'longtail luistereffect'. Of je begint en tenminste dat is wat ik altijd doe als ik in een nieuwe podcast begin.. Dan begin ik altijd bij de allereerste aflevering. Dat kan dus, ik ben bijvoorbeeld vorig jaar pas met de podcast van Michael Pilarczyk begonnen en er waren er al meer dan 100 geloof ik. Niettemin ben ik dus bij nummer 1 begonnen.
Positieve olievlek
Moet je nagaan als mensen elke keer weer op met de eerste beginnen..er gewoon elke keer weer nieuw leven in geblazen wordt. En dan te bedenken dat die luisteraars er weer over praten, wat een olievlek geeft die nooit ophoudt, doordat er steeds weer nieuwe luisteraars andere nieuwe luisteraars aantrekken.
Dus het is heel mooi hoe het zich verspreidt... de podcast olievlek is heel mooi! Oneindig mooi en krachtig.