Tuig je podcast NIET op als autonome kanaalstrategie
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 64% van de 7 miljoen Nederlandse podcastluisteraars luistert naar zakelijke podcasts om geïnspireerd te raken en op de hoogte te blijven in het vakgebied. Juist daarom deel ik eerst de overkoepelende podcastvalkuil waar ik organisaties in zie stappen en dat is dat: je podcast als een autonoom kanaal optuigen. Zo zonde, dat moet echt anders.
Podcasting is een 'jong' medium
Podcasting is volop in beweging. Dit komt mede omdat het nog een redelijk 'jong' medium is. Waarbij ik overeenkomsten zie met het verleden bij de opkomst van social media, destijds ook wel 'nieuwe media' genoemd.
Aparte afdelingen werden opgericht en nieuwe strategieën bedacht. Waarbij voorbij werd gegaan aan de enorme stuwkracht wanneer je een nieuw kanaal/ middel/ medium juist integreert in je bestaande strategie. Maar helaas, history repeats en hetzelfde gebeurt nu ook bij podcasting; ontwikkeld als een autonome kanaalstrategie. Dit betekent een op zichzelf staand kanaal met haar eigen strategie, zonder integratie met de al bestaande marketingcommunicatiestrategie. Een gemiste kans, voor zowel de organisatie als de podcastmakers. Zonde van de energie, tijd en de investering in geld.
Integreer ieder communicatiemiddel in je strategie
Net als ieder nieuw kanaal/ medium dat je inzet: denk na over de stuwkracht en de rol van het nieuwe medium binnen de rest van je marketingcommunicatiestrategie en vice versa. Als je dit niet doet, staat je podcast al 10-0 achter, nóg voordat je met het maakproces start.
Het belang van een geïntegreerde podcaststrategie
Ongeacht het specifieke doel van jouw podcast (die je sowieso moet formuleren), onderstaande 4 redenen zijn al voldoende om je podcast te integreren in de huidige marketingcommunicatiestrategie. Zodat je podcast het crossmediale vliegwieleffect creëert.
- Bereik je huidige doelgroep op een dieper niveau
Wist je dat podcasting bijna net zo impactvol is als een film kijken in de bioscoop. Dit betekent dat het geen concurrentie is van huidige marketing-initiatieven, maar op alle fronten 'verdieping' kan betekenen. - Breng een nieuwe doelgroep in contact met jouw merk
Met podcasting bereik je een andere doelgroep/ publiek dat mogelijk niet betrokken is in de andere marketingkanalen. - Cross-promotie is een must
Cross-promotie verbetert het bereik van zowel podcast als dat van de huidige kanalen. Dit geldt vanzelfsprekend niet alleen voor promotie maar juist voor de inhoud. Als de rol van ieder kanaal in je marketingcommunicatiemix helder is, dan heb je een optimaal fundament voor cross-promotie en betekent dit niet een saaie herhaling, maar aanvulling op elkaar. - Voorkom podfading
Zo voorkom je wat...? Podfading betekent dat een podcast stopt met content publiceren, oftewel het uitdoven van jouw podcast. En dit gebeurt in 50% van de podcasts die gelanceerd worden. Meerdere oorzaken kunnen hier aan ten grondslag liggen.
Hoe integreer je de podcast
Je kunt je vast voorstellen dat als de podcast niet geïntegreerd is in de rest van je communicatiestrategie, de podcast altijd het lelijke kleine eendje blijft. Zowel qua resultaat als qua agendapunt van de marketingvergadering. Logisch, omdat je collega's niet snappen wat die podcast precies betekent of wat deze voor de communicatie-, marketing-, impact- en/of sales-doelstellingen kan betekenen.
Neem je collega's dus al vanaf het podcastidee mee de kraamtijd in. Dan zien ze de kracht van de podcast en hoe deze de organisatie in haar totaliteit versterkt. En samen brainstormen en implementeren brengt de podcast heel snel veel verder.
Volgende aflevering
In de volgende aflevering deel ik weer een luistertip voor podcastmakers met je. Zoek hem hieronder alvast op.