Media-aandacht kan veel betekenen voor je carrière en je missie. Ook podcasting kan je helpen om op de radar van de media te komen. In deze aflevering van de PodcastLeaders Podcast ga ik in op de vraag: 'hoe bereik je met je podcast de media?', met publiciteitsexpert Janneke van Heugten.
Een unieke aanpak maakt je interessant voor de media
De essentie van alles van Janneke doet is dat ze de media koppelt aan experts, met de intentie om een diverser beeld aan experts te laten zien in de media. Ik vind dat haar unieke aanpak hierin heel sterk en doeltreffend is. Zo heeft ze een uniek platform ontwikkeld en organiseert ze wekelijks medialunches waar ze journalisten en experts aan elkaar koppelt. Ook heeft ze de 'Vrouw in de Media Awards' in het leven geroepen. Al deze initiatieven geven Janneke ook veel media-aandacht. Tip: kies je eigen unieke en onderscheidende aanpak. Bedenk: waar wil je beweging op brengen (maatschappelijk onderwerp)? en van daaruit kijken hoe je dit op een positieve doet op een manier die nog niet gedaan wordt.
Niet alleen de pleister, geef ook uitleg over de wond
Journalisten zijn maatschappelijke waakhonden die naar voren brengen: wat aandacht nodig heeft. Als je een journalist benadert, leg dan uit welk maatschappelijk onderwerp aangeraakt wordt en wat de zogenaamde wond (onderwerp) is waar jij aandacht aan geeft, voordat je jouw oplossing (de pleister) geeft. Met een oplossing naar voren stappen is geen optie.
Nieuwswaardig worden met je podcast
Net zoals een boek, is een podcast een vorm van communiceren (een drager van je boodschap). Dit is geen nieuwswaarde op zich.
- Maatschappelijk belang
- Bijzonder verhaal
- Inspelen op de actualiteit of actualiteit creëren
Wat dit betekent en hoe je dit (niet) doet (en combineert) hoor je in de podcast.
Ook via YouTube kun je deze aflevering bekijken en luisteren.
Waarom je verhaal als audio krachtiger wordt
We zoomen ook in op de voordelen van je verhaal brengen in podcastvorm ten opzichte van de audiovisuele en geschreven media.
3 tips om met je podcast de media te bereiken
- Speel in op de herkenning (maak het persoonlijk zodat luisteraar zich ermee kan identificeren) dat kan alleen als je jezelf inleeft op de doelgroep (en het medium).
- Inspelen op actueel thema (dat vinden journalisten fijn)
- Kom met een verrassende invalshoek (zodat ze specifiek voor jou kunnen kiezen i.p.v. de usual suspects)
Ook duiken we in op de meest gemaakte fouten bij het benaderen van de media. En die wil je echt weten en vooral voorkomen!
Favoriete podcasts
Janneke luistert zelf ook graag podcasts o.a. naar "wat trek je aan" van Sascha Bertus en Mediameiden. Mediawaardige podcasts volgens Janneke: Ik blijf Leven & Plantage van mijn voorouders (actualiteit en doorlopend thema en ongemak in onderwerp) & Kweekje (keuzes binnen families/ generaties).
Meer over Janneke van Heugten
Janneke van Heugten is publiciteitsdeskundige en oprichter van Mediaplatform VIDM (Vaker In De Media). Daarmee brengt ze al ruim tien jaar journalisten in contact met een bredere diversiteit aan potentiële interview kandidaten. Radio is haar favoriete medium, ze werkte zelfs een tijdje voor de radio.