Iedere podcastmaker kent Annegriet Wietsma. Eind augustus 2023, lanceerde ze haar nieuwste podcast de Zwembadclub, die de eerste 2 weken al meer dan 120.000 gedownload werd.
Meerdere awards voor de Deventer Mediazaak
De meeste podcastluisteraars kennen haar van de podcast: Deventer Mediazaak, waarmee ze meerdere (podcast) awards gewonnen heeft. Je zou denken dat ze al heel lang werkt als podcaster, maar de Deventer Mediazaak was haar eerste.
Annegriet maakt al meer dan 35 jaar multimediaal
Haar carrière rijkt veel verder dan dit. Al meer dan 35 jaar maakt Annegriet Wietsma documentaires, tv-series, publiceert ze in boekvorm en in tijdschriften en is ze interview-trainer.
In dit gesprek vraag ik hoe het nieuwe podcastidee ontstaan is, het maakproces en hoe je dit ook bij de zender op het netvlies krijgt. De podcast is namelijk betaald met NPO Fonds gelden en Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten en de NTR is de uitzendgemachtigde.
Deze podcast ontstond vanuit een krantenartikel
In deze podcastaflevering gaan we in op:
- -> Hoe groeit en ontstaat vanuit een krantenartikel een podcast als deze.
- - > Hoe verhaallijnen ontstaan voor en tijdens het maakproces.
- -> De zoektocht naar de waarheid achter 1 verhaal en hoe deze zoektocht zelf ook een belangrijke verhaallijn wordt.
- -> Hoe ga je om met ingewikkelde (complottheorie-achtige) onderwerpen in je podcast?
- -> Hoe weet je als interviewer of iets waar is? (Oral History)
- -> Waarom het ene onderwerp juist audiovisueel in beeld gebracht wordt en het andere onderwerp beter als audio-documentaire tot haar recht komt.
- -> Annegriets voorkeur om zichzelf verhalenvanger te noemen in plaats van onderzoeksjournalist.
- -> Waarom de Deventer Mediazaak een podcast werd in plaats van het oorspronkelijke audiovisuele idee (waarvoor alle omroepdeuren gesloten bleven).
- -> Hoe je als onervaren podcaster toch de deuren geopend krijgt bij de NPO en NTR.
- -> Hoe Annegriet het voor elkaar krijgt om haar hoofdpersonen te laten meewerken en te vertellen over de intiemste onderwerpen (en af te reizen naar meest donkere plekken van hun ziel).
- -> De krachtige bijdrage van voice-overs, muziek en sounddesign aan je verhaal.
- -> Hoe werkt de PR machine bij een podcast van dit kaliber?
- -> Ook vertelt Annegriet over haar nieuwe project waarvan de researchfase start.
- -> Wat organisaties kunnen leren van een documentaire podcast als deze?
Kiest ze audio of audiovisueel?
En wat denk je dat deze allrounder antwoordt op de vraag: als je moet kiezen tussen audiovisuele verhalen of audio verhalen vangen wat kies je dan?
Nog niet geluisterd? Ik zou zeggen open je podcastapp, of luister via deze link.
Meer over 'De Zwembadclub'
George is eind jaren ’50 jeugdprostitué in het naoorlogse Amsterdam. Een fotograaf introduceert hem in de zwembadclub: gratis zwemles voor arbeiderskinderen na sluitingstijd van het zwembad. Maar er zit een adder onder het gras: een groepje Amsterdamse notabelen zou zich daarbij tegoed doen aan het schouwspel van de jeugdige, naakte zwemmertjes. Hoe betrouwbaar zijn Georges herinneringen?
Meer weten over Annegriet Wietsma en haar werk