Ken je dat moment van vroeger op school... Er werd iets verteld door de docent, dat klinkt alsof je al zou moeten weten wat het betekent. Maar je weet het niet en bent bang om je vinger op te steken...
Ik denk dat ik hier zelf alleen in de brugklas last van had. Ben gelukkig nooit echt bang geweest om vragen te stellen en/of om onderuit te gaan. Anders was ik waarschijnlijk ook niet op mijn 17e een jaar naar Spanje vertrokken om bij een Spaans gezin in huis te wonen zonder nog Spaans te spreken. Als iets je in het 'diepe gooit' dan is dit een mooi voorbeeld. En uit die diepte krabbel je alleen omhoog door te: proberen, vragen te stellen, soms eigenwijs te zijn, onderuit te gaan en vervolgens steeds weer opnieuw.
'How to' onbekend belangrijkste reden van 'niet starten'
Waarom ik dit voorbeeld met je deel is omdat bijna 20% van mijn respondenten aangeeft dat 'geen idee hoe ik het aanpak' het belangrijkste bezwaar/obstakel is, dat instaat tussen hen en het starten van hun Podcast.
En precies hierom, deel ik vandaag graag de 7 stappen die je zet om je idee om te zetten in jouw unieke podcast. Zonder dat jij je vinger hoeft op te steken 😉
Wat ik je met mijn blogs zo graag laat zien en ervaren: Podcasten is de meest pure manier om jouw missie een ‘gezicht te geven’. Hét podium te creëren, door je missie en visie ‘te laden’, zodat het geen 3e been van je strategie blijft. En ook dat je het niet als autonome kanaalstrategie zal inzetten, maar als onderdeel van de overkoepelende strategie.
"The best way to predict the future
is to create it"
- Peter Drucker -
In het verlengde van deze quote... Hoe gaaf is het dat je iets blijvend creëert door middel van je Podcast. Jouw unieke stem die een geluid krijgt?! Jouw boodschap die eindelijk tot leven komt, in plaats van statisch en abstract blijft. Iets dat net zolang blijft bestaan en bereik blijft genereren (dus vóór je werkt) als jij wenst.
7 stappen van idee naar podcast lanceren
Ik snap dat je niet kunt wachten om jouw missie en visie eindelijk een podium te geven. Dus houd je vast, daar gaan we...
Stap #1: Idee op papier
Zolang een idee nog in je hoofd zit, kan het nog alle kanten op. Pas als je je idee vanuit je hoofd op papier zet, dan is het geboren en kan het kan leven. Voor de één lukt dit het beste door te schrijven, de ander tekent het liever of spreekt het in. Allemaal manieren die heel goed hetzelfde doel dienen, namelijk: het basis idee van je Podcast helder(der) maken. Het geeft je een praat- en schiet-stuk om op/mee verder te bouwen.
Vraag je de volgende dingen af, wanneer je jouw idee op papier zet:
Voor wie ga je het maken? Intentie van jouw afleveringen (voor je luisteraar)? Welke vorm wil je hanteren? Waarom is het zo belangrijk dat juist deze Podcast er komt? Hoe ondersteunt je Podcast je Purpose? Hoe helpt jouw Podcast je om je doelen (makkelijker) te halen?
Stap #2: Onderzoek
Ik durf te wedden dat je deze stap het liefste zou overslaan. Zou ik niet doen. Want als je werkelijk je Podcast bouwt en maakt zonder deze stap te nemen... gooi je keihard en officieel je tijd, energie en geld weg. Doe je het wél; dan investeer je in de meest duurzame vorm van marketing. Daarmee bedoel ik de meest efficiënte manier (tijd, geld, energie en impact) van marketing.
De basis-stappen van je onderzoek zijn:
- Check je idee met je leukste klanten
- Marktonderzoek (jouw markt, de podcastmarkt en vind je rolmodellen)
- Vorm onderzoek (de opzet, opbouw, stijl, tone-of-voice van de inhoud, etc.)
- Technisch onderzoek (is eenvoudiger dan je denkt in mijn E-book lees je hier alle over)
Stap #3: Format
Tijd om te gaan bouwen aan een herkenbaar en inspirerend format. Zowel voor jezelf (dan weet je zeker dat je het leuk blijft vinden en blijft doen) als voor je luisteraar. Een format helpt jou om je afleveringen overzichtelijk te verzamelen, vullen en als je een keer de draad kwijt raakt, pak je het zo weer op (met je format aka kapstok in je achterhoofd).
En voor de luisteraar. Wij mensen zijn gewoontedieren. Podcast luisteraars haken af of beter nog... keren terug omdat het format (vaste opbouw) van jouw Show hen aanspreekt.
Je format bestaat onder andere uit: intro, outro, bumpers, vaste rubrieken, tone-of-voice en dat deel dat je van jezelf laat zien/ horen in je audio show.
Stap #4: Vliegwiel voor je Strategie
Je begint natuurlijk alleen aan iets nieuws, als je denkt/ weet dat dit een toevoeging is op je huidige strategie (heb jij die?). En daarmee bedoel ik niet als een 5e wiel aan een wagen, maar als fundament die de hele wagen (jouw business/ missie) draagt. Als jouw Podcast niet als vliegwiel gaat dienen voor je overall strategie, dan kun je er beter niet aan beginnen.
Deze uitspraak zou een 'laat dan maar' bij je kunnen uitlokken. Vraag je in dit geval af of het aan je strategie of podcast idee ligt, dat deze laatste geen accelerator-effect zal hebben...?! Als je 1 ding zou moeten onthouden uit dit blog, laat het dan dit zijn.
Ik zeg tweezijdig omdat je Podcast dus enerzijds als vliegwiel dient voor je huidige strategie en omdat je kanaal zelf ook een strategie verdient, zodat je niet met losse flodders gaat schieten.
Stap #5: Maak (het leuk)
Nu ga je werkelijk je ideeën 'maken'. Bedenk voordat je dat doet: hoe je deze fase zo leuk en aantrekkelijk mogelijk voor jezelf maakt. Enerzijds door de benodigde hulpbronnen aan te trekken/ in te zetten en anderzijds 'pure joy' toevoegen tijdens de voorbereidingen, het opnemen en monteren. Ikzelf heb bijvoorbeeld het monteren uitbesteed en laat mezelf over bepaalde onderwerpen interviewen (terwijl ik ook solo over het betreffende onderwerp had kunnen praten -> maar dat vind ik gewoon minder leuk).
Stap #6: Lanceer
Je zou kunnen denken dat het 'uploaden' van je podcast aflevering...de lancering is. Dat kan, maar dan ben je ongeveer verzekerd van 0 luisteraars. Want dan staat je aflevering daar in een donkere kamer, helemaal alleen en onvindbaar voor die luisteraars die je wilt helpen met je afleveringen.
Lanceren doe je in verschillende fases. Niet moeilijk of complex, wel heel krachtig en leuk om te doen. Met je lancering creëer je het podium en zet jij de spotlight op je Podcast. Geef je het de aandacht die het minimaal verdient.
Stap #7: Lanceer iedere aflevering
Podcasten is dé ideale manier voor: Expert Status, Bereik vergroten en Netwerk/ Relaties Bouwen. Maarr dat lukt alleen als je iedere aflevering: aankondigt, lanceert en plugt alsof het de eerste en meest belangrijke aflevering ooit is. Iedere keer weer. Dat kan door deze: aan te kondigen en promoten in je andere kanalen (zie hieronder mijn laatste aflevering met agent Marco, die samen met een ouwe boef een heel succesvol re-integratie project startte) & geluidsfragmenten te delen & reacties te delen & Stories te maken & mailings aan te wijden & ga zo maar door. Alles is mogelijk, je hoeft alleen die acties te kiezen die jij het leukste vindt en die je luisteraar het beste bereiken.
Anyway nu is de beurt aan jou:
Welke Podcast-stap had jij eerder
over het hoofd gezien?
Voor jou gemak zet ik ze nog even onder elkaar:
- Je idee op papier
- Onderzoek
- Format
- Strategie Booster
- Maak het (leuk)
- Lanceer
- Lanceer iedere aflevering
Dankjewel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!