5 podcastvoordelen t.o.v. andere media

Terminologie kan soms verwarrend werken. Media is de verzamelnaam voor alle communicatiemiddelen die ingezet worden om informatie over te brengen. Je kiest als organisatie de media (ik leerde het nog als communicatiemix) die het beste bij de organisatie, strategie, boodschap en doelgroep passen. Hoe groter het communicatieteam, hoe meer aandacht er is voor meestal geschreven en audiovisuele media. Waarbij wat mij betreft nog té vaak het meest doeltreffende medium mist: podcasting. In dit blog duik ik in op de voordelen van podcasting t.o.v. al die andere media waar je wellicht eerder aan zou denken.

 

Podcastvoordeel 1: autonomie

De media opereren vaak binnen kaders van hun doelgroep, kernwaarden en propositie. Logisch toch? Dan snap je ook dat redacteurs jouw persbericht doorvertalen binnen de kaders en richtlijnen (van de omroep, krant, platform) waar zij opereren. Weg regie over je boodschap. Een podcast is een audioshow waarin de aflevering van A-Z gepubliceerd wordt op jouw voorwaarden. Vraag je vervolgens aandacht bij de media voor je podcast; dan doet dit niets af aan de inhoud van de podcast.

Podcastvoordeel 2: tijd voor de diepere laag

Mensen zijn communicatiemachines en spraak is hun instrument. Audio sluit hier op aan en is zo uniek omdat geluid puur is en emoties oproept. Radio is natuurlijk ook een audiokanaal maar toch weer zo anders dan podcasting. Radiostations en -programma’s zitten veelal aan formats vast, waarbinnen veelal de tijd ontbreekt om de diepere laag aan te raken (nachtshows uitgezonderd). Wil je de doelgroep ‘raken’ op die diepere laag, dan geeft podcasting (en het format dat je kiest) je de tijd en ruimte om die laag aan te raken.


Podcastvoordeel 3: anoniem  

Mogelijke anonimiteit is een van de belangrijkste voordelen van podcasting. Met wat mij betreft (nu nog) een groots onbenut potentieel. Je hebt geen bedekkende balkjes over gezichten nodig, of vervaagde gestalten die alleen op die manier de wereld te woord durven staan. Podcasting kan zó anoniem, dat je de geïnterviewde niet eens fysiek zou hoeven ontmoeten. Moet je nagaan hoeveel vrijheid dat geeft aan je gesprekspartner om het échte (en hele) verhaal te delen.

Podcastvoordeel 4: intieme setting

Uit ervaring weet ik dat een tv-ploeg die bij jou thuis komt, nogal een invasie is. Meestal staat er niet alleen een cameravrouw, maar ook een geluidsman én presentator én productie- én regie/ redactie-type in je woonkamer. Plus alle spullen die ze bij zich hebben. Moeilijk te negeren voor de geïnterviewde laat je toch nét anders reageren dan alleen een podcaster tegenover je. Eén persoon, een multitasker, is alles wat je nodig hebt. Hiermee is de setting van het gesprek veel intiemer ten opzichte van de audiovisuele ploeg die je nodig hebt voor hetzelfde resultaat.

Podcastvoordeel 5: minimale afleiding

Wat gebeurt er bij jou als je naar een interview kijkt in een oud huis, afbladderend behang, volle asbak met peuken waarbij de geïnterviewde een blauw oog heeft? Mijn fantasie kan dit moeilijk negeren en maakt dat ik afdwaal en in mijn eigen verhaal verder ga. En compleet de essentie mis van het desbetreffende gesprek. Bij podcasting neem je al deze ruis en visuele afleiding weg. Rust voor je brein en meer focus voor de productie zelf.


De stap nadat je voor podcasting kiest

Durf dus te kiezen voor podcasting. En áls je kiest, denk dan grootser dan je boodschap en doelgroep alleen. Net als bij alle andere kanalen die je inzet om je boodschap over te brengen, let op:

Podcastfocus 1: Podcasting is een teamspeler met eigen kwaliteiten

 Een verhaal of medium staat nooit op zichzelf. Het mag wel eens gedaan zijn met het schieten van hagel, door autonome kanaalstrategieën in te zetten in plaats van een geïntegreerde versterkende strategie. Denk na over de rol van podcasting in relatie tot de andere middelen die je al inzet. Bouw je communicatiemix op als een sterk team. Waarin ieder middel/ speler haar kwaliteiten maximaal inzet. Geen repeterend geheel in een ander jasje. Op deze manier beweeg je van toeschreeuwen… naar interactie met je publiek.

Door de spelers (middelen) en hun kwaliteiten van je team (communicatiemix) op elkaar afstemt. Waarbij ieder communicatiemiddel haar eigen rol pakt in het behalen van de organisatiedoelen. Waardoor die missie en visie eindelijk tot leven komen en niet abstract en chagrijnig in de dugout blijven hangen.

Podcastfocus 2: Het kan altijd anders

 Maak geen kopie-podcast die concullega’s al maken, of omdat de CEO het zo’n leuk format vindt. Kijk waarin en hoe je het verschil kan maken met je podcast. Zorg dat het format en de inhoud herkenbaar zijn voor je luisteraar en kom met een onderscheidend format of verrassende invalshoek ten opzichte van het onderwerp zelf. Plus ook in relatie tot de andere media die je al inzet op ditzelfde onderwerp. Zonder de hoofdboodschap uit het oog te verliezen natuurlijk.

Podcastfocus 3: Gebruik die podcastvoordelen ook echt

Vertel bijzondere verhalen. Neem de tijd om de diepere lagen van je missie aan te raken. Betreft het een gevoelig onderwerp? Laat mensen dan anoniem aan het woord. Defensie maakt hier heel mooi gebruik van in de podcast ‘Below the radar, Above yourself’ waarin je een kijkje krijgt in het leven van (anonieme) commando’s van de special forces. Bij ieder doel/ intentie zijn meerdere podcast formats mogelijk; hoe specifiek de voorwaarden ook zijn.

 

Hopelijk hebben de voordelen van podcasting je weer een stapje dichterbij het medium gebracht. Heb ik nog een voordeel gemist? Deel je tip in een reactie hieronder!